Ετικέτες

ΕΡΜΗΣ ΚΔ ΕΡΜΗΝΕΙΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΑ:  Ερμής εν πτήσει

Η ΕΡΜΗΝΕΊΑ ΤΩΝ ΟΜΗΡΙΚΏΝ ΕΠΏΝ

«Η ερμηνεία κάθε έργου είναι η ερμη­νεία του εαυτού μας, όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το δια­βάζει, το βλέπει η το ακούει, θέλω να πω του εαυτού μας, αν δεν του δώσουμε μιαν υπερβολικά στενόχωρη έννοια, αν τον ονομάσουμε -έστω- τον ‘‘πρώτο μας εαυτό’’.«Ερμηνεία της Τέχνης» Γ. Σεφέρης
Ξεκίνησα τη μελέτη των Ομηρικών Επών κατά τις αρχές του 1990 μετά από αρκετές αναζητήσεις εξερευνήσεις της γνώσης και όλων των εναργών πεδίων της στους δύσκολους διαδρόμους του λαβυρινθώδους  οικοδομήματός της. Το 2000 είχα συγκεντρώσει στοιχεία, μελέτες, έρευνες, σημειώσεις και πολλές σκέψεις γύρω από το Ομηρικό Θέμα. Εκείνο που με απαχολούσε και με γοήτευε ιδιαίτερα ήταν η διαχρονική αλληγορία τους , η ερμηνεία τους γιατί μου έδινε κάποιες εξηγήσεις και με βοηθούσε να κατανοώ τον κόσμο, τους ανθρώπους  και τον εαυτό μου καλύτερα.Όλη η μελέτη και η ερμηνεία παρουσιάστηκε στο διαδίκτυο από το 2008 με τρόπο ριζοσπαστικό σε ένα τεράστιο πολύπλευρο έργο με σκέψη και τρόπο οδυσσειακό.
Τι είναι ΕΡΜΗΝΕΙΑ;
Ερμηνεία είναι σύζευξη των δύο πλευρών του ανθρώπου και των δύο αντιληπτικών ικανοτήτων των ημισφαιρίων του εγκεφάλου. Είναι μια ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ενός κειμένου ενός έργου, των συμβόλων και των συμβολισμών που περιέχει ανάλυση και σύνθεση επαγωγικών και αναγωγικών σκέψεων και προσεκτικών συλλογισμών. Είναι και μια επικοινωνία με το Πνεύμα του δημιουργού του έργου . Είναι ένα ένδυμα, μια φορεσιά,  ένας μανδύας που φτιάχνεις για να τυλίξεις να προστατεύσεις αυτό που αγαπάς . Να ταξιδέψει, να αντέξει να φθάσει ΣΩΟ στον προορισμό του. Είναι ρούχο, ίσως ένα παλιό παλτό που φοράς για να υποδυθείς ένα νέο ρόλο στην μικρή και μεγάλη ΣΚΗΝΗ του κόσμου στις μεταμορφώσεις του Πνεύματος και του Διόνυσου του Ζαγρευτή.Θα πρέπει να αγαπάς πολύ αυτό «το κάτι» που θέλεις να ερμηνεύσεις για να μπορέσεις να το κατανοήσεις να το συλλάβεις στο εσωτερικό του γίγνεσθαι. το  ΕΙΝΑΙ του, την ουσία του. Συνήθως είναι άπιαστο φευγαλέο απροσδιόριστο. Αλλά θα πρέπει να να σε ερωτευθεί και αυτό για να σε αφήσει να το ξετυλίξεις ΕΥΣΧΗΜΑ σε πολύχρωμους τάπητες. Να του  δώσεις σχήμα και μορφή , να είναι  όμορφο, αισθητικά Ωραίο. Είναι μια σχέση διαλεκτικής αλληλεπίδρασης παρατηρούμενου και παρατηρητή, θεωμένου και θεατή. Μία αμοιβαία ανταλλαγή ενέργειας και ύλης τόσο στο ΧΩΡΟΧΡΟΝΟ της νευτώνειας φυσικής όσο και στο ΔΙΑΣΤΗΜΑ της κβαντικής μετα φυσικής.
Η κάθε ερμηνεία είναι ως ένα βαθμό μεγάλο ή μικρό, υποκειμενική και μπορεί να είναι καλή ή κακή αναλόγως με το ταλέντο του ερμηνευτή, Δεν  μπορεί να αποτελεί απόδειξη σύμφωνα με τον αυστηρό ορισμό του ορθολογισμού, αφού περιλαμβάνει και την άλλη πλευρά της έμπνευσης και της σιωπηλής γνώσης. Είναι απαραίτητη όμως  η ΛΟΓΙΚΗ για να χτιστεί μια ορθή ερμηνεία- μετάφραση αξιόπιστη. Χωρίς έμπνευση, ΕΝ ΠΝΟΗ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ όπως  είναι αδύνατον να στερεωθεί. Η Ερμηνεία είναι πάντοτε παρούσα μαζί με τη Συνείδηση όταν ο Απόλλων παίρνει πίσω το κοπάδι του από τον Λόγιο ΕΡΜΗ και τον κατανοεί, αφού τον έχει κυνηγήσει και έχει ψάξει να το βρεί εκεί που ήταν κρυμμένο. Μία καλή ερμηνεία χρειάζεται και τα 4 στοιχεία για να γίνει πεμπτουσία και να ΦΩΤΙΣΤΕΙ από μέσα ΦΛΟΓΑ εσωτερική. Τη ΦΩΤΙΑ, το Πνεύμα την έμπνευση τη Μούσα, το ΝΕΡΟ , το συναίσθημα την ευαισθησία τη θαλπωρή, τη τρυφερότητα , τον ΑΕΡΑ, τη σκέψη, τον στοχασμό, τις  γερές ΝΗΕΣ να ταξιδεύουν στον ομηρικό χωροχρόνο και τη ΓΗ, την Γαία, ένα νησί, ΔΗΛΟΣ ΙΘΑΚΗ να στερεωθεί.
Υπάρχουν πολλές ερμηνείες και διάφορες εκδοχές για το ομηρικό ζήτημα. Αποφεύγοντας τον φανατισμό και τον δογματισμό βασίζω την δική μου ερμηνεία στις 4 παρακάτω αξιωματικές λογικές προτάσεις με τις οποίες προσπαθώ κάθε φορά να είμαι συνεπής ορίζοντας το επίπεδο του ΚΥΚΛΟΥ σταθερά. Υψώνοντας τους Πυλώνες, ΚΙΟΝΕΣ της ερμηνείας σε μεταβλητές οκτάβες και, διευρύνοντας την ΑΚΤΙΝΑ του κύκλου συμπεριεκτικά και παρορμητικά σε κυλινδρικό ΠΤΕΡΟΕΝ τάπητα μαγικό των ΛΕΞΕΩΝ χαλί ερμηνευτικό:
1.Βασίζομαι σε  αυτό που λένε τα Ομηρικά Έπη, έτσι όπως από την εποχή του Πεισίστρατου έχουν καταγραφεί, Οδύσσεια και Ιλιάς μαζί.
2.Προσέχω τα χαρακτηριστικά, δράσεις, αντιδράσεις, συμπεριφορές των προσώπων έτσι όπως τα περιγράφει ο Όμηρος, ο Τηλέμαχος νέος, ο Νέστωρ σοφός, ο Αγαμέμνων αλαζονικός, η Ελένη ωραία, η Ευρύκλεια αφοσιωμένη.
3.Εστιάζομαι στην ετυμολογία των Ομηρικών Ονομάτων, χωρίς αναγραμματισμό και αριθμολογία, σαν στοιχεία της προσωπικότητας και του χαρακτήρος που περικλείουν στο εσωτερικό τους νόημα.
4. Με βάση αυτά τα δεδομένα βρίσκω την αντιστοιχία στη σύγχρονη πραγματικότητα και στην ιστορική σε ένα προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Η ερμηνεία μου συμπεριλαμβάνει την επιστήμη, την πολιτική, την κοινωνιολογία και είναι επηρεασμένη πέρα από την Ελληνική Γραμματεία που άρχισα να ανακαλύπτω ξανά, από την φιλοσοφία των Τολτέκων του Μεξικού στο μεταφυσικό της απόσταγμα και από τους μεγάλους ηθοποιούς του θεάτρου και του κινηματογράφου, στη θεατρική τους παρουσίαση στην διαδικτυακή σκηνή.
Για την αξία, τη διαχρονικότητα την αλληγορία των Ομηρικών Επών έχουν γράψει και έχουν  μιλήσει πολλοί μεγάλοι σύγχρονοι και παλαιοί διανοητές και στοχαστές. Τα Ομηρικά Έπη διδάσκονται στα σχολεία και στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου και έχουν πολλούς θαυμαστές και ακροατές. Αυτό που ήθελα να προσθέσω ήταν η δική μου καλημέρα στο κόσμο απαντώντας στο Ομηρικό ερώτημα που με βασάνιζε τα ανήσυχα βράδια σε μια   εκστρατευτική σκηνή και υποκλίνομαι σε σένα ΘΕΑΤΗ:
Τι θα έκανε ο Οδυσσέας σήμερα;
Μα. ότι έκανε και Ο Όμηρος τότε που εκφώνησε τα Ομηρικά του Έπη στο διηνεκές της Ιστορίας. Τα έψαλε μαζί με τη Μούσα που είναι έμπνευση και η σύνδεση με την ΠΗΓΗ του κάθε δημιουργού ποιητή παρέα με τη διυποκειμενική φιλοσοφία του πολεμιστή. Τα έψαλε από μπλογκ σε μπλογκ, από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα, από χώρα σε χώρα,  από αυλή σε αυλή παρατηρώντας τον εαυτό του και τους άλλους στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης των ΌΝΤΩΝ,  όλων όσων   ΥΠΑΡΧΟΥΝ, έλλογων και εν ΝΟΩΝ,
Η κάθε ερμηνεία έχει ένα μεγάλο ή μικρό βαθμό υποκειμενικότητας, εφ όσον ο άνθρωπος είναι υποκείμενο σε ένα κόσμο αντικειμένων, που εξαρτάται από το εύρος, το πλάτος της αντίληψης του ερμηνευτή και το βάθος της αυτοσυνείδησης του. Είναι δε κατά κάποιο τρόπο αυθαίρετη, όπως όλα τα μεγάλα θεωρητικά συστήματα και σύμβολα. Τα γράμματα, οι αριθμοί, οι μονάδες μέτρησης ,οι συντεταγμένες, τα μαθηματικά η φυσική και οριοθετούνται πάντα από συστήματα αναφοράς και αξιωματικές προτάσεις που ορίζουν την βάση τους. Όσο πιο συνεπής είναι ο ερμηνευτής με αυτή την βάση ως σημείο αφετηρίας και επιστροφής του τόσο πιο κοντά βρίσκεται σε αυτό που αναφέρει ο Στανιλάφσκι στο Πλάθοντας ένα ρόλο:
‘Πως η δημιουργία είναι για την αιωνιότητα’.Έτσι έπαιζε ο Σαλβίνι.
Για την αιωνιότητα!
Αστραία
29 Δεκεμβρίου 2014

Advertisements