Ετικέτες

Ομηρική Σοφία 2015

Μιλώντας στο γιο μου για τον Όμηρο
Ο Κόσμος της Ομηρικής Σοφίας

Τι είναι τα Ομηρικά Έπη, είπα στον γιο μου ένα χειμωνιάτικο  πρωινό του Φεβρουαρίου του 2008 που  οι νιφάδες του χιονιού έπεφταν πυκνά στην αυλή του σπιτιού και ο ίδιος προετοιμαζόταν για τις εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και την ενηλικίωσή του;
Είναι ένα ποίημα που πλημμυρίζει τα σαλόνια αρχόσχολων κυρίων και κυριών;
Είναι ένα άχαρο συντακτικό ταλαιπωρημένων φιλολόγων που βασανίζει τα παιδιά σχολκών αιθουσών;
Είναι το αντικείμενο ερεύνης απολιθωμένων ακαδημαϊκών που τον σκοτώνουν άκαρδα σε μια έδρα περισπούδαστων τυπολογιών;
Τι ήταν ο Όμηρος;
Καθηγητής στο Χάρβαντ;
Που έκανε το μεταπτυχιακό του;
Τι εξετάσεις έδωσε;
Ποιές ήταν οι πηγές του;
Από που αντλούσε τις γνώσεις του;
Εννοείς, μου απάντησε,  πως απορίπτεις την πανεπιστημιακή γνώση με ένα πτυχίο θετικών επιστημών του ΑΠΘ που έχεις ήδη αποκτήσει ύστερα από προσπάθεια και επιμονή σου κοπιαστική;
Τι είναι “πανεπιστήμιο” τον ερωτώ; Δώσε μου τον ορισμό.
Είναι ένα ίδρυμα ανωτάτης βαθμίδας της γνώσης που συστηματοποιεί τα επί μέρους θέματα σε κατηγορίες και κατηγοροποιήσεις για καλύτερη έρευνα και μελέτη, μου λέει ετοιμόλογα.
Είναι ένα ίδρυμα, του απαντώ, μεσοαστικών αντιλήψεων μικροαστικών ανθρώπων που χορηγεί βεβαιώσεις σπουδαιότητος γνώσης και ελάχιστης αυτογνωσίας στην καλύτερη περίπτωση. Οι πλούσιοι αστοί δεν σπουδάζουν, βαριούνται και συνήθως προσλαμβάνουν πτυχιούχους να δουλεύουν για αυτούς και ίσως οι πολύ πτωχοί  επίσης δεν σπουδάζουν για διαφορετικούς λόγους, συνήθως αδυνατούν.
Έμεινε εμβρόντητος.

Αυτή είναι η γνώμη σου για το πανεπιστήμιο που ετοιμάζομαι να περάσω; Δεν έχει κάποια αξία  και είναι καλύτερα να το αποφύγω;
Όχι απάντησα. Θα πρέπει να γνωρίσεις κάτι ή κάποιον από κοντά για μπορέσεις να έχεις γνώμη, να το δεχτείς ή να το απορρίψεις μετά, μερικώς ή ολοκληρωτικά διαφορετικά θα είσαι  «σαν την αλεπού που όσα δεν φθάνει τα κάνει κρεμαστάρια».
Πήγαινε στο πανεπιστήμιο δες το από κοντά γνώρισε την ΓΝΩΣΗ σε αυτή την βαθμίδα και βγάλε τα δικά σου συμπεράσματα.
Να θυμάσαι πως η διαφορά ενός ανθρώπου της γνώσης και ενός μαστρωπού της γνώσης οριοθετείται από την αυτογνωσία του και την σοφία του.
Αν η Αθηνά πρωταγωνιστεί σε όλα τα Έπη τα Ομηρικά είναι γιατί ο Όμηρος ήταν ένας άνθρωπος ΣΟΦΟΣ και  αυτό που περιγράφει καταγράφει είναι η ίδια η ανθρώπινη ζωή  και οι ανθρώπινοι χαρακτήρες  σε όλες τις εποχές    ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ.

Αστραία Φεβρουάριος 2015, 10

Advertisements