Ετικέτες

Η Πηγή της Ιθάκης

ρ Οδυσσείας
ἀλλ’ ὅτε δὴ στείχοντες ὁδὸν κάτα παιπαλόεσσαν
ἄστεος ἐγγὺς ἔσαν καὶ ἐπὶ κρήνην ἀφίκοντο
τυκτὴν καλλίροον, ὅθεν ὑδρεύοντο πολῖται,
τὴν ποίησ’ Ἴθακος καὶ Νήριτος ἠδὲ Πολύκτωρ·
ἀμφὶ δ’ ἄρ’ αἰγείρων ὑδατοτρεφέων ἦν ἄλσος,
πάντοσε κυκλοτερές, κατὰ δὲ ψυχρὸν ῥέεν ὕδωρ
ὑψόθεν ἐκ πέτρης· βωμὸς δ’ ἐφύπερθε τέτυκτο 210
Νυμφάων, ὅθι πάντες ἐπιῤῥέζεσκον ὁδῖται·
ἔνθα σφέας ἐκίχανεν υἱὸς Δολίοιο Μελανθεὺς
αἶγας ἄγων, αἳ πᾶσι μετέπρεπον αἰπολίοισι,
δεῖπνον μνηστήρεσσι· δύω δ’ ἅμ’ ἕποντο νομῆες.
τοὺς δὲ ἰδὼν νείκεσσεν ἔπος τ’ ἔφατ’ ἔκ τ’ ὀνόμαζεν
ἔκπαγλον καὶ ἀεικές· ὄρινε δὲ κῆρ Ὀδυσῆος·

Ο Οδυσσέας και ο Εύμαιος περνούν από την πηγή, κρήνη τυκτή, από την οποία αρδεύεται το άστυ της Ιθάκης , ποιησάμενη από τον Ίθακο και Νήριτο μαζί με τον Πολύκτωρα.
Από αυτή έτρεχε ψυχρόν δροσερόν ύδωρ και υπήρχε βωμός για τις νύμφες.
Ο αρχιδούλος Μελάνθιος καθώς τους συναντά αρχίζει να τους βρίζει και προπηλακίζει τον Οδυσσέα.
Επιθυμεί τον θάνατο του Τηλέμαχου και  καγχάζει, νομίζοντας πως ο Οδυσσέας είναι νεκρός.
Ο Εύμαιος αγανακτισμένος εύχεται στις νύμφες της πηγής να επιστρέψει ο Οδυσσέας και να τον τιμωρήσει.
Είναι χαρακτηριστικές οι αναφορές σε πηγές κρουνών κρηνών στα Ομηρικά Έπη. Στα τείχη της Τροίας υπάρχουν δύο,  με ζεστό και κρύο νερό, όπως μας περιγράφει ο ποιητής στην ραψωδία Χ στιχ 145, στην οποία ο Αχιλλέας κυνηγά τον Έκτορα που έχει τραπεί σε άτακτο φυγή τρομαγμένος άμα τη εμφανίσει του.
Ερώτημα βασικό παραμένει για κάθε εξερευνητή μελετητή του Ομήρου.
Ποια είναι η πηγή του;
Είθισται πλέον στην σημερινή εποχή να αναγράφεται η πηγή , δεοντολογικώς βεβαίως σε βιβλία, άρθρα μελέτες διαφόρων συγγραφέων. τις περισσότερες φορές.
Όμως ποια είναι τα πνευματικά δικαιώματα του Ομήρου στο έργο του;
Πως τα έχει κατοχυρώσει;

Με τον ιδιαίτερο λόγο του και την σκέψη του. Ακόμη και αν δεν τον αναφέρει κάποιος ως πηγή , όλοι γνωρίζουν πως το έργο ανήκει στον Όμηρο Ποιητή.
Ο κάθε μεγάλος δημιουργός είναι μοναδικός,  όταν έχει ιδιότυπο στυλ γραφής και σκέψης. Ακόμη και να αντιγραφεί, κλαπεί ή μιμηθεί, είναι αναγνωρίσιμος ως πηγή.

Ο κάθε αξιοπρεπής συγγραφέας αναφέρει τις πηγές του συγγράμματος του, εκτός ον πρόκειται για μυθιστόρημα ή ποίημα, ή μια δική του σκέψη, ερμηνεία ή αλληγορία.

Ποια είναι η πηγή;

Ο λόγος ανήκει στην έμπνευση, αυτή που επικαλείται ο ίδιος ο ποιητής στην αρχή του Οδυσσειακού και Αχιλλειακού Έπους με την επίκληση των Μουσών, που είναι και Η ΠΗΓΗ του Ομήρου αλλά, και τα κορίτσια του Απόλλωνα.
Ο Απόλλων ,μεγάλος πρωταγωνιστής και στα δύο Έπη, στην Τροία δεν είναι με το μέρος των Αχαιών γιατί η συνείδηση τους απουσιάζει , έχει κλαπεί από τους  Τρώες μαζί με την γνώση, τους θησαυρούς και την ομορφιά. και πρέπει να την πάρουν πίσω για να ξεκινήσουν το ταξίδι της επιστροφής
Στην Οδύσσεια δεν παρουσιάζεται ποτέ, μόνο μάντεις ερμηνεύουν τις Θελήσεις του θεού, όπως ο Θεοκλύμενος, από τα πέταγμα του ιερού του πτηνού ,του ιέρακος, του γερακιού με την οξυτατη όραση.
Όμως ο Απόλλων έχει και τον τελευταίο λόγο στην Οδύσσεια, αφού το τόξο είναι δικό του και ο Οδυσσέας, το ΠΑΙΔΙ  που το χειρίζεται άριστα την ημέρα της γιορτής του.
Γιατί ο Οδυσσέας είναι παιδί του;
Γιατί ο Οδυσσέας κάνει το ταξίδι της γνώσης και της αυτογνωσίας με στόχο και προορισμό το κέντρο του Ήλιου, με αυτή την έννοια, είναι γιος του ΉΛΙΟΥ Απόλλωνα και μάντης του, όπως είναι και ο Όμηρος.
Ο Οδυσσέας είναι τα ΜΑΤΙΑ του Απόλλωνος, οι οφθαλμοί του, είναι η ριπή του βλέμματος του και η λάμψη στον υμένα των ματιών, των αστεριών της αδελφής του,  Αρτέμιδος Σελήνης

Ποιά είναι η πηγή του Ομήρου;
Οι Μούσες και ο Απόλλων.
Τα Ομηρικά Έπη δεν είναι μόνο μια περιγραφή, καταγραφή ιστορικών σελίδων του μυθικού παρελθόντος αλλά είναι και η ΕΡΜΗΝΕΙΑ του ίδιου του ποιητή για τον κόσμο  και τους ανθρώπινους χαρακτήρες, διαχρονική πάντα μαγική και αξεπέραστη.
Χωρίς αυτή την σύνδεση με την Πρωταρχική ΠΗΓΗ, χωρίς αυτή την μυστική ΟΡΑΣΗ του ποιητή για το ΕΙΝΑΙ και το ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ της ουσίας των πραγμάτων σε κόσμους ύλης και ενέργειας, χωρίς αυτό το βάθος το πλάτος και το ύψος της έρευνας και  το ήθος της καλλιέργειας του, τα Ομηρικά Έπη θα ήταν ένα απλό ρομάντζο γκρι σκιών χωρίς το  φως λευκών σαϊτιών.

Με αυτή έννοια, ο Όμηρος πήγε στην ΠΗΓΗ, είδε τις απόρροιες του Αετού χωρίς καεί , Ονειρευτής και Κυνηγός μαζί,και ξαναγύρισε πίσω να μας τις πει και να να μας δώσει την ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ των ενεργειακών πεδίων του σύμπαντος για ΟΝΤΑ ενσυνείδητα και άδεια κελύφη ασυνείδητα.
Αστραία

04 08 2015

Advertisements