Ετικέτες

…. και Μυθικές Πολιτείες
ΙΘΑΚΗ είναι η ιδανική εύνομη ΠΟΛΙΣ και η Όμορφη Πολιτεία για να ζήσουν ΟΜΟΡΦΟΙ  Άνθρωποι μετά την Επιστροφή του Οδυσσειακού Νου σε σοφό ανθρωπογενές περιβάλλον και αρμονική συνεργασία με την φύση, το φυσικό περιβάλλον , μέγα δάσκαλο και θεό.

Στα Ομηρικά Έπη  συναντούμε τρεις   ξεχωριστές πόλεις και πολιτείες που πρωταγωνιστούν με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η κάθε μια τους.
Στην Ιλιάδα, είναι η πόλις της Τροίας με  τα τείχη τα ψηλά και τους ευρείς δρόμους, ιερά. Ευρυαγυιά, με πλατείς δρόμους και ιερόν πτολίερθον, ο Όμηρος την ονομάζει  και ο γιος του Έκτορα , Αστυάναξ , βασιλεύς άναξ, του άστεως, αποκαλείται  γλαφυρά.
Δύο ΠΟΛΕΙΣ περιγράφει ο ποιητής πάνω στην ασπίδα του Αχιλλέα που φτιάχνει ο Ήφαιστος, η μία της Ειρήνης και η άλλη, του Πολέμου σε όπλα της ειρήνης και του πολέμου, ηφαιστειακά.
Στην Οδύσσεια, ο Οδυσσέας , δεν συναντά πόλεις, παρά μόνο όταν βρεθεί στην Ιθάκη κοντά.
Η μία είναι των Φαιάκων, που η Αθηνά τον οδηγεί προσεκτικά και η άλλη είναι η πολιτεία της Ιθάκης, όταν φθάνει με το πλοίο  των Αλκίνοων Σκέψεων, που τον  μεταβιβάζουν εκεί και τον αφήνουν αποκοιμισμένο  κοντά σε μια ελιά.
Οι άνθρωποι  που μαζί τους  μιλά, είναι οι σύντροφοι του. Όλοι αφανίζονται από τα μεγάλα ελαττώματα τους, τις ατασθαλίες τους.  Στο δρόμο του,  λαοί άγριοι, όπως οι  Κίκονες και οι Λαιστρυγόνες, αποχαυνωμένοι, όπως οι Λωτοφάγοι, Σταθμοί,  σε μια οδυσσειακή διαδρομή και  μέσα από  θεούς γιους θεών , Νύμφες, θεές ,τέρατα  Σκύλλες, Χάρυβδες, Πλαγκτές  Πέτρες, ο Οδυσσέας,  προχωρά.
Παλάτια λαμπερά, όπως του Μενέλαου, του Αλκίνοου με κήπους και κτήματα, όπως του Λαέρτη , με δένδρα θαυμαστά περιγράφονται μαζί με τα σπήλαια , τα χαρακτηριστικά, όπως του Κύκλωπα, της Καλυψούς και το σπήλαιο των Ναίδων.
Η Κίρκη έχει παλάτι, γιατί η βιομηχανία του σεξ και της πορνείας, της εμπορίας της ανθρώπινης σάρκας, έχει πολλά λεφτά και εκεί οι άνθρωποι καταλήγουν γουρούνια και πληρώνουν και πληρώνονται, για αυτό αδρά.
Το  ανάκτορο του Αλκίνοου έχει Αρετή,, δικαιοσύνη, ανθρωπιά, ομορφιά μαζί με τους πολίτες της Σχερίας που ο Οδυσσέας,  ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, πρώτη φορά συναντά και μαζί τους, σαν άνθρωπος ισότιμος σε άνθρωπο, μιλά.
Η πόλις των Φαιάκων δεν έχει ΤΕΙΧΗ. Δεν είναι φτιαγμένη από  αποθησαύριση εχόντων και κατεχόντων ΕΚΤΟΡΩΝ και εξαγορασμένων ΠΡΙΑΜΩΝ, αν και είναι απόγονοι του Ποσειδώνα, δεν θα πολιορκηθούν ποτέ. Θα μείνουν μια πολιτεία Ιδεατή, ΙΔΑΝΙΚΗ και ίσως αποτέλεσε  έμπνευση και για τον Πλάτωνα , αλλά και για τον κήπο του Επίκουρου και  για κάθε φιλοσοφική  αναζήτηση, πολιτική.
Ο ΑΛΚΙΝΟΥΣ νους, 13ος βασιλιάς, Άριστος μεταξύ αρίστων, βασιλεύει σε μια ΠΟΛΗ χωρίς τείχη αλλά με γερά σκαριά του μυαλού. Τα καταπληκτικά πλοία των Φαιάκων.
Η Πόλις της Ιθάκης έχει ένα χαρακτηριστικό καλύβι, πτωχό. Δεν είναι σπηλιά , αλλά δεν είναι και παλάτι.
Εκεί θα συναντηθεί, ο γιος ο πατέρας και ο αφοσιωμένος χοιροβοσκός, πλούσιοι στη σκέψη και οι τρεις τους, μαζί με την Αθηνά που τους βοηθά.
Έχει και ένα άντρο σπήλαιο, με δυο εισόδους, τον Νότο και τον Βορρά.
Ίσως να υπάρχουν, όπως λέει ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά, δύο κύρια πολιτεύματα, όπως λέγεται και για τους ανέμους πως είναι κυρίως δύο, ο βόρειος και ο νότιος, ενώ όλοι οι άλλοι άνεμοι θεωρούνται παρεκβάσεις τους. Έτσι λένε πως και τα πολιτεύματα υπάρχουν δύο, η δημοκρατία και η ολιγαρχία.  Είναι ολιγαρχικά, όταν η εξουσία είναι πιο συγκεντρωτική και αυταρχική, και δημοκρατικά, όταν η εξουσία είναι φιλελεύθερη και ηπιότερη.
Αλλά ίσως και να είναι οι δύο Πόλοι  στον άξονα περιστροφής της γης   και οι Βόρειοι και οι Νότιοι Πολίτες που  πρέπει να συναντηθούν στο μέσον της γης, σε συνέδρια ηγεσίας σοφής.
Το παλάτι είναι κατειλημμένο από τους μνηστήρες που τρώνε και πίνουν και λογαριασμό  δεν δίνουν.
Ούτε η Ιθάκη  έχει τείχη. Είναι ατείχιστη πόλη.

Η έξοδος του ανθρώπου από τα σπήλαια των Πετραλώνων, δεν τον εμπόδισε να φτιάξει καινούργια, με άλλη μορφή, όπως τσιμέντο  και τείχη.
Τείχη για να κλειστεί μέσα σε μια απληστία και να πολιορκηθεί και τσιμέντο να αργοπεθαίνει. Είναι η οικονομική  ανισότητα που γεννά την αδικία και  τη διαφθορά και η ΤΡΟΙΑ πάντα πέφτει για αυτή την έλλειψη μέτρου και  δικαιοσύνης, όσο και  να κρύβεται πίσω από ιερατεία ιερά , τράπεζες και κέντρα πολυεθνικά.
Τα σπήλαια  μπορεί να είναι φυσικές κοιλότητες της γης,  του ανθρωπίνου σώματος, η μήτρα, ο εγκέφαλος, η κεφαλή  αλλά μπορεί να  είναι και αλληγορικά.
Πολίζω, σημαίνει ιδρύω  πόλιν, πολιτισμό, σημαίνει, πως ποιώ ανθρωπισμό με σωστούς πολίτες  με πολιτική σκέψη παιδεία και αγωγή.
Ποια είναι η διαφορά της πόλεως με το άστυ;
Είναι ΑΣΤΟΣ ο Οδυσσέας με μικροαστική μεγαλοαστική σκέψη ή είναι  Πολίτης μιας Εύνομης Πολιτείας;
Ο Οδυσσέας, είναι άνθρωπος της Γνώσης και Εξερευνητής. Είναι ΝΟΥΣ  στοχαστικός και άριστα σκοπευτικός. Ο Οδυσσέας, δεν είναι ο αλαζονικός Αγαμέμνων, δεν είναι ο θεοκρατικός Αντίνοος, δεν είναι ο κομματικός Ευρύμαχος, δεν είναι  ο μικροαστός στην αβάσταχτη μικρότητά του,  δεν είναι ο νεόπλουτος μεσοαστός στην κενότητά του, δεν είναι ο μεγαλοαστός στη απληστία του, δεν είναι το λούμπεν στοιχείο του  θρασύτατου Θερσίτη, δεν είναι το περιθώριο ενός ποταπού Ίρου, δεν είναι ο δούλος μιας χειραγωγούμενης  μάζας, δεν είναι ο ευκαιριακός  καιροσκόπος τυχοδιώκτης. Έχει στόχο, προορισμό και συνεπή  πορεία και διαδρομή.
Όπως μας λέει ο ποιητής, στο προοίμιον της Οδύσσειας, ο πολύτροπος άνδρας γνώρισε πολλών ανθρώπων ΑΣΤΕΑ, αλλά μια  ΠΟΛΙΤΕΙΑ τον ενδιαφέρει και εκεί θέλει να μεταβεί.  Αυτή, της Ιθάκης, γιατί είναι η μόνη  ΠΟΛΙΣ που μπορούν να ζήσουν οι Άνθρωποι  ως  ΑΝΘΡΩΠΟΙ, αφού  το παλάτι  με ΘΕΙΟΝ καθαριστεί  με την Ομηρική Διαλεκτική και την Οδυσσειακή Στρατηγική.
Πολλές σύγχρονες πόλεις έχουν μετατραπεί σε ΤΕΡΑΤΑ με άθλια ρυμοτομία, πολεοδομία χωρίς καμία αισθητική. Αυτές οι πόλεις δεν προσφέρουν τίποτα στους κατοίκους της πέρα από μια ζωή  πνιγηρή. Μπορεί να είναι ΑΣΤΟΙ αλλά δεν είναι ΠΟΛΙΤΕΣ και κατά συνέπεια δεν είναι και πολίτες μιας χώρας, απλώς ΥΠΗΚΟΟΙ είναι και Αμνοί. Σαν πρόβατα που ο Κύκλωπας τα βόσκει και τα αρμέγει και όποιος εγλωβιστεί τον καταβροχθίζει με τη σειρά του.
Πολίτης σημαίνει άμεση συμμετοχή στα κοινά και όχι μια ψήφο καμιά φορά.
Πολίτης σημαίνει παιδεία,  πολιτική καλλιέργεια, μόρφωση αγωγή.
Τα κόμματα ρημάζουν την πόλη της Ιθάκης και οι θρησκείες χτίζουν Τροίες.
Οι πολίτες όμως μιας όμορφης Πολιτείας  όμορφα, την ιδρύουν τοποθετώντας στο κέντρο της, το Ιερό Πυρ, από των Ομηρικών Επών , τη φωτιά,γιατί οι ΟΜΟΡΦΕΣ Πολιτείες,  ΟΜΟΡΦΑ  αναδύονται από μια  τρικυμισμένη θάλασσα και πορεία  σε πελάγη διαδικτυακά.
Όμορφοι Πολίτες  σε  ΕΝΔΟΞΑ κλεινά άστη ή άβουλη μάζα άμορφα ποδηγετούμενη σε σπήλαια και εντειχισμένα  τσιμεντωμένα άστη;;;;;;;

Αν η καβαφική  Πόλις που μας ακολουθεί, είναι αυτή που χαλάσαμε,

ας είναι η Ιθάκη, μια Ομηρική Πολιτεία θαυμαστή

που θα ξαναφτιάξουμε από την Αρχή

όμορφη, καθαρή, λαμπερή, εύνομη

για ΝΟΗΜΟΝΕΣ Πολίτες  που θα  ζουν όμορφα και σε συνεργασία ανάμεσα  σε δένδρα, κήπους, κτήματα, αετούς, ελάφια, δελφίνια και άλλα  έμβια  ΟΝΤΑ, ευφυή.
Αστραία
11 05 2015

Advertisements